Thursday 24 December 2009

Pengorbanan ayahmu sayang jangan kau lupakan

Burung camar hinggap di jejari
Seorang nelayan sedang bermimpi
Mimpi tentang duyung mimpi tentang untung
Biduk hanyut dibawa ombak Laut China Selatan


Dalam mimpi berkata sang duyung
Wahai nelayan kau anak laut
Disini tempatmu disini rezekimu
Pengorbanan yang kau lakukan ada balasannya

Mega mendung laut pun bergoncang
Nelayan tersentap bingung sesat haluan
Sang mentari terlindung pantai tak kelihatan
Tawakal jalan akhirnya


Dalam pondok kecil beratap rumbia
Seorang ibu memandang hari muka
Sambil dia menyusukan bayi yang kehausan
Ufuk timur hilang dari pandangan


Wahai anak yang sedang menangis
Mungkin kini kau tak mengerti
Bila kau dewasa dan pandai nanti
Pengorbanan ayahmu sayang jangan kau lupakan

Ini adalah gambar seorang penghulu kampung yang amanah dan berdedikasi...bukanbukan...ini ayah saya yang tampan dan segak pada pagi hari raya Aidil Fitri, di sebelah buaian cucunya yang pada hari raya pun tak boleh dialihkan daripada ruang tamu kerana kuasa veto yang dimiliki cucu tunggal/pertama/kesayangan atuk tersebut.
Terima kasih ayah kerana membesarkan, mendidik, sanggup berkorban dan rela bersusah payah membesarkan kami semua lapan beradik sehingga menjadi siapa yang kami jadi hari ini.
Puisi dia atas adalah bertajuk Senandung Anak Laut, nyanyian kumpulan Kembara. Kredit kepada penulisnya(saya tidak tahu siapa)tetapi puisi ini amat bermakna, memberi apresiasi dan keinsafan tentang jasa dan pengorbanan seorang ayah. Walaupun ayah saya bukan anak laut, bukan nelayan dan kami tidak tinggal di pondok kecil beratap rumbia, tetapi puisi ini memberi motivasi kepada saya untuk membahagiakan hati ayah dengan segala apa yang saya lakukan dalam kehidupan ini. Semasa menuntut di UKM, puisi ini saya tampal di ruang meja belajar sebagai satu peringatan supaya saya belajar dengan tekun dan tidak terlalu mengikut jiwa remaja yang mahukan hiburan dan keseronokan sehingga mengabaikan pelajaran dan mengabaikan kehidupan sebagai seorang yang mempunyai agama (mengabaikan yang tersebut bermakna saya mengabaikan pesanan ayah) (",)