Saturday 10 October 2009

11.57 pm - Saya dah edit yang ini. Sebab saya takut jadi pemfitnah

bukansyadid akan mula beroperasi semula dari Dubai, UAE.

Atas permintaan supaya mengulas tentang isu terbaru berkaitan purdah yang sedang hangat kini, MAAF! Saya tidak dapat mengulasnya. Saya bukan pelajar Al Azhar.
Setakat ini majikan saya iaitu British Petroleum memberi lampu hijau untuk saya bekerja dengan bebas, menjalankan tugas dengan penuh etika sebagai seorang jurutera R&D,biarpun berjubah, bertudung labuh sertaberpurdah. Jadi saya sangat bersyukur tentang itu.

11.57 malam - *Saya edit sedikit tulisan ini atas arahan ayahanda tercinta. Bimbang penulisan saya disalahertikan oleh ramai orang. Maklumlah, saya ini jahil, kurang ilmunya, dan masih banyak lagi ketempangan yang perlu diperbaiki.

Sedikit dari ulasan bakal suami saya meminta saya bersabar, siasat dahulu dan tidak melatah berkenaan isu pengharaman purdah ini. Akhirnya saya yang malu sendiri. Tetapi sekurang-kurangnya saya sudah tahu duduk perkara sebenar. Alhamdulillah.

*saya baru tersedar yang saya hanya membaca berkaitan isu purdah dan Syeikh Sayyid Muhammad Tantawi yang digembar-gemburkan di dalam surat khabar di Malaysia. Entah betul entah tidak dakwaan itu. Tetapi saya terus percaya bulat-bulat.(inilah kesilapan saya)

Kata ayahanda saya : Itulah Kak Farah, cepat sangat melenting. Baru sikit tu. Ulama ni kalau nak bercakap mesti ada ilmunya, ada Al Quran, ada As Sunnah nya. Bukan main hentam je. Tapi bila sampai pada orang lain, ada pula anasir yang memutar belit fakta, mendefinisi secara salah. Akhirnya yang sampai di akhbar-akhbar picisan + sicipan, di Malaysia khasnya adalah berita palsu yang telah ditambah perisa fitnah.

(Saya malu, sangat malu)

Betapa dangkalnya seorang Farahdina ini bila cepat benar menghukum dan melatah apabila disuakan dengan berita kurang pasti berbaur fitnah itu sehingga beberapa jam selepas membacanya, saya sendiri terhanyut emosi,memandang rendah dan mencerca seorang ulama yang tinggi ilmunya. Astaghfirullahalazim. Semoga Allah mengampunkan dosa saya.

Untuk penjelasan lebih lanjut lagi, sila rujuk link-link yang diberikan oleh saudara Panglima Khalid di ruangan komen. Silalah. Sangat berguna. Sangat-sangat. Betul. Saya tak tipu. Serius ni.

Tolonglah baca link tersebut untuk manfaat bersama, semoga dapat menjadi renungan, dan menghentikan kita daripada terus berdosa. Lebih-lebih lagi kerana mempercayai fitnah, dan memfitnah seorang ulama yang tinggi ilmunya.

*Pengajaran kepada diri saya sendiri:

-Jangan cepat mempercayai berita-berita yang disampaikan oleh media yang tidak tahu hujung pangkalnya. Kerana memang sifat media, menggembar gembur berita yang tidak pasti, menambah perisa bagi sedap dan sensasi. Sehingga perisa fitnah dan bohong pun diadun sekali nak bagi laris produk. (tak percaya tengok Melodi!)

-Akhir zaman ini, memang ramai orang yang suka putar belit fakta, menambah auta. Ulama muktabar dihina dikeji, tapi artis dan hiburan melalaikan dipandang tinggi. Sudah banyak kali terbukti, media seperti surat khabar di negara ini adalah satu medium yang selalu mengaplikasikan prinsip ini.

Kepada wanita-wanita yang mungkin berasa 'teraniaya' itu, saya doakan semoga Allah menguatkan hati-hati kalian.