Tuesday 13 October 2009

Kak Farah berdoa semoga...

Pada satu malam, saya, Kak Long, Kak Ngah dan adik Ati serta Ika berkumpul di dapur. Saya ambil sepaket biskut dan mencicahnya ke dalam secawan air milo yang masih panas. Sambil makan biskut yang mencair di dalam air milo tersebut, kami bercerita tentang jamuan hari raya yang jiran belakang rumah kami, Makcik Nur adakan pada hari yang sama. Saya telahpun menghadirinya pada siang hari tersebut. Macam-macam makanan yang dihidangkan. Ada lemang, sate, soto, nasi impit, banyak lagi. Sambil memuji-muji keenakan makanan yang dihidangkan, kami semua tertelan liur apabila mengingati juadah-juadah istimewa pagi raya yang sangat menyelerakan. Kemudian saya berkata kepada Kak Long, Kak Ngah, Ati dan Ika, " Kak Farah berdoa semoga sekejap lagi Makcik Nur datang ke rumah kita, hantar soto lebih open house dia tu". Sambil saya buat-buat muka kesian, tanda saya sangat lapar. Tak sampai seminit selepas saya mengucapkan kata-kata tersebut, terdengar suara seorang wanita memberi salam di pintu dapur. Rupa-rupanya Makcik Nur yang datang. Hehe... Makcik Nur datang hantar soto, lemang, rendang dan sate. Maka tercapailah hasrat saya nak makan soto lebih open house rumah Makcik Nur yang memang famous dan sangat sedap itu.
Sekian terima kasih.
juadah pagi raya menjadi ingatan tika di perantauan :)