Thursday 11 March 2010

Bismillah


Ok sebab tajuk 'uskas' (usrah ringkas) hari ni Bismillah, jadi, ucapkan Bismillah sebelum kita bermula.

Hampir setiap hari menjalani usrah sudah rasa jatuh cinta kepada usrah walaupun bukanlah bergelar ahli tetap. Tapi pangkat atau kedudukan tidak penting, yang perlu ada keinginan untuk mendekati ilmu. Inilah yang saya dapat daripada usrah yang diikuti 2 jam sebelum ke Regent Mosque, London untuk satu majlis penting dalam kehidupan pada 26February lepas (anda mungkin tahu apa itu). Alhamdulillah kesempatan yang ada jangan dipersiakan.

OK dah. Mari baca 'uskas'.

Membaca Bismillah setiap kali melakukan sesuatu pekerjaan atau perbuatan sebenarnya memberi kebaikan yang sangat banyak.Allah sendiri memerintahkan para malaikat supaya mencatat pahala bagi umat manusia yang membaca Bismillah.

Seseorang yang membaca Bismillah sebanyak 21 kali ketika hendak tidur,akan aman daripada gangguan syaitan,kecurian,maut yang mendadak dan bala.Sementara pasangan yang membacanya ketika hendak berjimak,akan melahirkan anak yang soleh dan bagi ibu bapanya kebajikan sejumlah tarikan nafas anak itu.

Membaca 41 kali Bismillah ke telinga orang yang pengsan,insya Allah dia akan segera sedar.Membaca 313 kali Bismillah serta 100 kali selawat ke atas Nabi SAW pada waktu pagi hari Ahad sewaktu matahari terbit dengan menghadap kiblat,insyaAllah akan mendapat rezeki yang tidak terduga.

Bagi ibu bapa yang mempunyai anak yang bebal,eloklah dibaca Bismillah sebanyak 786 kali,kemudian ditiupkan pada air lalu diberi minum anak itu selama tujuh hari pada saat matahari terbit,insyaAllah lenyaplah kebebebalannya.Perkara yang sama juga dilakukan kepada adik-beradik,suami,isteri atau sesiapa yang dimaksudkan.

Sesiapa yang membaca 50 kali Bismillah di hadapan orang orang zalim,akan tunduk dan takutlah orang zalim itu.Bagi perempuan yang hamil,tulislah 61 kali kalimah Bismillah hingga akhirnya dengan huruf Arab di atas kertas putih lalu sisipkannya ke perut wanita itu,insya Allah hidup anak yang dikandung itu.

Mereka yang berniaga,bacalah 786 kali di hadapan dagangannya lalu dihembuskan selama tujuh hari.InsyaAllah dengan izin Allah akan majulah perniagaannya.