Tuesday 10 November 2009

Saya sangat jauh...

Saya bertanya pada diri sendiri
Layakkah saya menghuni syurga firdausi
Saya menghunjam peringatan dalam diri
Jiwa saya sangat lemah tanpa ruh islami

Saya kenal ramai orang yang aman jiwanya
Saya jumpa ramai manusia yang tenang hatinya
Hidup mereka tidak pernah ada rasa jemu atau leka
Cinta mereka pada usrah tidak mampu diberi umpama
Apakah seperti cintanya Shah Jahan kepada Mumtaznya
Atau lebih banyak sehingga tidak mampu dikira

Mereka letakkan cinta Allah dan Rasul-Nya yang paling utama
Rela berpenat lelah demi memenuhkan kecintaan pada agama
Tetapi saya sangat jauh daripada mereka
Saya lebih rela membazir masa
Saya lebih banyak bercinta dengan dunia

Saya meletak tanda tanya dalam diri
Layakkan saya sebaris dengan manusia hebat ini
Yang mencintai kehidupan beragama dengan ruh islami
Lebih daripada mencintai diri sendiri

Saya bertanya dalam diri
Layakkah saya menghuni ruang fikrah mereka
Layakkan saya bersama mereka
Mahukah hati yang keras ini berlembut setelah dijemput mencintai Allah dan Rasul-Nya lebih daripada mencintai dunia